Portuguesa.reismee.nl

Naar de Costa Brava

Vanuit het berggebied Estrela in Portugal verplaatsen we ons naar het Spaanse binnenland. Via Ciudad Rodrigo, Salemanca naar het gebied ten noorden van Soria. Het is stil. Stil in het landschap, stil op de wegen, stil in de steden en dorpen, het is stil met bouwactiviteiten en het is ook stil op de camping die we vinden in Valdeavellano, midden in een nationaal park. De camping is wel open, maar we zijn de enige bewoners. Heel veel prachtige plaatsen, mooi zwembad, maar geen gasten.

Een dag de omgeving bekijken is het minste wat je hier moet doen. Wij kiezen voor een bezoek aan de Lagune de Negro de Urbion. Gezien de naam moet dat iets bijzonders zijn. We passeren eenvoudige authentieke dorpjes. Alsof je in de middeleeuwen bent teruggekeerd. Prachtig. Op het eerste gezicht lijkt het er op dat er niemand meer woont, maar bij nadere inspectie blijkt er zelfs nog een supermarkt die open is. Daar moet je echter niet je brood halen, want dat is bij de bakkerij. En ook die vinden we. Altijd leuk om in die dorpjes rond te dwalen. Uiteindelijk vinden we ook het bedoelde meer. Eerst met de auto stijl omhoog en als laatste nog ruim twee kilometer, nog steiler, omhoog lopen. En dan …een leuk klein meertje met er omheen steile bergkammen. Bijzonder is dat de bergkammen zo omhoog zijn gekomen, de vroegere gletsjers zijn gesmolten en er uiteindelijk nog een klein meertje is overgebleven. Een mooie dag met klimmen en klauteren, rijden en dwalen in dit deel van Spanje.

Als we hierna weer doorreizen naar het oostelijk deel om vandaar naar het noorden te reizen, stoppen we uiteindelijk een kilometer of vijftig boven Barcelona. Nadat onze domdom ons bijna in het centrum van die stad had gebracht in plaats van ons er omheen te leiden, stoppen we in Calella op een camping midden in de Costa Brava. Dat is wat anders dan rust. Negentig procent jeugd. We krijgen een plekje aangewezen boven op de berg. De auto kan de helling net hebben, al gauw 30%. Eerst kon de auto niet bij de tent staan, geen plaats voor, iedereen had een parkeerplekje langs de weg naar boven, keurig genummerd maar een beetje kort van lengte. File parkeren op een helling van 30% is niet het dagelijkse werk en dan ook een erg klein plekje … , maar uiteindelijk toch een plaatsje gekregen. Voor campers en caravans gaat het hier niet lukken om naar boven te komen. Boven aangekomen, heb je een prachtig uitzicht over de stad, het strand en de Middellandse zee.
We hebben overigens helemaal geen last van de drukte gehad. Overdag slaapt de jeugd en rond twaalf uur ‘s nachts vertrekt iedereen naar de stad. Plaatsen die overigens heel gezellig zijn. Perfecte terrasjes en nog steeds aardige prijzen, ook al zijn die bijna het dubbele van die in Portugal, maar ja, dan ben je ook aan de Costa Brava!

Morgen gaan we er een stranddag van maken en of we hier langer blijven zullen we daarna wel zien. Het weekend komt er aan, en dan moeten we toch langzamerhand echt richting Nederland gaan vertrekken.

Toch nog even 50 kilometer terug gegaan. Met de trein naar Barcelona. We zijn zo dicht in de buurt …. Daar een volgende keer wat meer over. Groet en tot een volgende keer. Jan