Portuguesa.reismee.nl

Barcelona

Barcelona, daar kan je boekwerken over schrijven. Die zijn dan ook geschreven. Als ik nog eens tijd krijg [later misschien], ga ik er zeker meer over lezen. Interessante stad!
Nadat we met de trein vanuit Calella naar het centrum zin vertrokken met de trein staan we rond tien uur al op het plaça de Cataluna. Het middelpunt tussen de oude stad en Eixample. De eerste kennismaking was met het Casa Mila, La Pedrera en daarna de plaça de Sagrada de familia en plaça de Gaudi.
De naam is gevallen “Gaudi”. Overal in de stad kom je bouwuitingen tegen van deze persoon, die overigens begraven is in de zojuist genoemde kathedraal. Aan deze kerk wordt nog steeds volop gebouwd. Vier enorme bouwkranen staan rond de kerk om zowel te renoveren als het bouwwerk af te maken wat Gaudi ooit heeft bedacht. Ooit hebben we uren gewacht bij het museum van het Vaticaan, De rij die voor deze kerk staat was bijna net zo lang … Omdat we plannen hebben hier nogmaals terug te komen, gaan we vandaag alleen maar “kennismaken” met deze stad.

We slenteren over de Les Rambla, maar vooral ook in de straatjes er achter!! Er is een zeer grote Mercado, waar je vis, fruit, drankjes, groten, vlees enz kan kopen en direct ook ter plaatse kan nuttigen. Een leuke bedoening!!
Natuurlijk komt ook de kathedraal van Barcelona aan de beurt, waar we nog net kunnen genieten van een optreden van een gospelkoor uit ?? Ze zongen verdacht goed Nederlands … Misschien komen we er nog wel achter. De leuke, aparte, kunstzinnige en antiek winkeltjes zijn ook het bezoeken waard. Kunstenaars en musici oefenen op elke hoek van de straat.
Jammer genoeg kunnen we ondergrondse stad niet bekijken wegens tijdgebrek. Nog snel even wat eten, teruglopen naar het station en nog een uurtje treinen, een half uur teruglopen naar de camping [onderweg nog wel een “Sangriaatje” meegepikt op een terrasje in de Calella en daarna waren we al gauw17 uur “in bedrijf“. Tijd om de oogjes te sluiten, de voetjes te laten rusten. Morgen wacht een lange trip richting het midden van Frankrijk. Welterusten en groet.