Portuguesa.reismee.nl

Serra da Estrela

Dit berggebied bereiken we nadat we vanuit de Algarve naar het noorden zijn gereden via de IC27 en IP2 enz. Eerst was de gedachte nog om in Evora te stoppen, maar daar waren we al rond de middag. Wehebben dus beslotn deze “geplande” stop achter ons te laten. Toen we hier 6 jaar geleden waren hebben we deze omgeving uitgebreid bekeken. Een prachtig gloiend landschap met veel dorpjes in het wit. Passeen in een landschap met kurkbomen, olijven enz.

In het achterhoofd zat toch nog, ook al was het Vrijdagmiddag, een KIA garage op te zoeken, want het rijden werd echt onaangenaam en wat konden de gevolgen zijn als het fout ging... Vanuit Vila Real d Antonio zijn we langs de Spaanse grens naar boven gereden. Heerlijk via de “binnendoor” wegen. Ook al duurt het dubbel zo lang qua tijd, je rijdt door alle dorpjes heen en ziet veel veel meer van het landschap, de streek en eventualiteiten die op je pad komen. Natuurlijk rijden we ook weer in de Euroval. Zomaar ineens zijn doorgaande wegen voorzien van automatische elektronische tolheffing. Je bent echt niet in de gelegenheid om een kaartje, kaste oid aan te schaffen. We zijn minimaal weer twee van deze tolpoorten gepasseerd, de effecte zien we wel …

In Guarda hebben we een garage geevonden, dachten we. Helaas was deze garage geen KIA-dealer meer. Maar de bewuste baas wist dat er een nieuwe dealer was. Die is door hem gebeld en er wordt beloofd dat ze in die werkplaats zullen wachten totdat we komen. In het Portugees de weg uitgelegd, de straat en het nummer opgeschreven en wij op weg. Nu bleek het nummer geen huisnummer, maar een nummer behorend bij de straatnaam. Dat is mooi pech .. Domdom helpt ook niet verder.
De straat was erg lang, de stad druk, het was inmiddels half zes in de avond. En ja hoor, uiteindelijk gevonden, blijkt het echter alleen een showroom. Nog een paar keer gevraagd en ja hoor gevonden. Hij was bereid even te rijden en al heel snel heeft hij de diagnose gesteld. Een paar eenvoudige handelingen uitgevoerd. Als we thuis zijn ga ik zeker nog even bij mij eigen garage langs….. Het is allemaal gelukkig goed afgelopen. Uiteiindelijk en dat had niet lang meer geduurd, had het goed fout gegaan.
Met een warme handdruk en veel gepraat hebben we afscheid genomen en bedankt voor de service. Het heeft zelfs geen euro gekost, dat mochten we vooral niet doen. Ook hij was blij dat het zo was afgelopen.

We hebben een camping gevonden vlakbij Gouveia. Heerlijk stil, was het. Maar in de vroege morgenuren dachten de aanwezige gasten in een hondenkennel, op enige afstand hier vandaan, daar heel anders over. De geluiden dragen heel ver en soms werd het hinderlijk.

De omgeving is geweldig mooi en heel erg rustug. Op de hoogste berg, de Torre, die 1993 meter hoog is, hebben ze nog een torentje gebouwd, zodat het hoogste punt nu exact 2000 meter hoog is. Het is hier nog rustiger dan in Noorwegen, echt waar en op sommige punten qua landschap wat te vergelijken.
Het gebied staat ook bekend om kaas die hier gemaakt wordt van schapenmelk, de zogenaamde Serrakaas. Heerlijk. Gelijk maar wat van meegenomen natuurlijk. De schaapskuddes die je hier veelvuldig ziet hebben allen diverse herdershonden. Naar verluid zijn deze afkomstig van de wolven en worden nu in deze omgeving gefokt. Een paar puppies hebben we [bijna] ingeladen die te koop werden aangeboden. Helaas is er geen ruimte meer in de auto, naast schelpen, stenen enz enz.

Morgen gaan we richting Spanje, we zullen zien hoe de zaken er daar voorstaan. Portugal is een geweldig mooi, gezellig land met heel behulpzame, vriendelijke mensen, een prachtig wisselende natuur en daarnaast is alles zeer redelijk betaalbaar. Helaas hebben wij niet van het bijzondere weer gehad. Het zuiden was warm het midden en noorden was niet stabiel en fris voor normaal. De moeite waard voor een vakantie!! Voor nu even weer genoeg, even afwachten of er nog te schrijven valt de volgende week. Groet Jan.