Portuguesa.reismee.nl

Goed begin is het halve werk

Beste mede reizigers, lieve vrienden,

Vandaag de kaart maar eens opgezocht van Portugal. Ondanks dat we enkele jaren geleden al een bezoek aan dit land hebben gebracht, weten we nog niet zoveel van de geschiedenis van het land en de gewoonten, cultuur en de bezienswaardigheden.

Bij het bezoeken van bezienswaardigheden ontkom je natuurlijk niet altijd aan de toeristische attracties, maar dat is ook niet erg.

We starten eerst maar eens met een legende: De meest bekende is wel het verhaal over de haan van Barcelos [Galo de Barcelo]. Een foto van de veelkleurige haan kun je in het hele land zien.

Een pelgrim op doorreis naar Santiago de Compostela komt aan in het stadje Barcelos, in de Minho. Hier wordt hij valselijk beschuldigd van diefstal. Tegenover de rechter houdt de pelgrim vol dat hij onschuldig is. De rechter, die een gebraden haan aan het verorberen is, veroordeelt hem toch. Hierop voorspelt de pelgrim dat de haan op het bord van de rechter drie keer zal kraaien als bewijs van zijn onschuld. Op het moment dat men de pelgrim wil ophangen, kraait de haan inderdaad en wordt de man vrijgelaten. De haan staat symbool voor “onvoorstelbaar geluk”.

Er zijn soms van die dagen dat je wat geluk moet hebben. Wachten tot het zover is …. tja dat is heel wat anders …

Eerst maar een korte geschiedenis van Portugal, dat geeft toch snel een beeld over het hoe en waarom. De geschiedenis eindigt nog niet zo lang geleden. Sommige nieuwsfeiten zouden bij enkele lezers nog naar boven kunnen komen … Dat geldt ook voor de geschiedenis van het buurland Spanje. Deze keer willen we wat langer in Portugal verblijven, dus Spanje volgt nog wel eens op een later moment …

Portugal wordt in 1139 gesticht en is daarmee een van de oudste naties van Europa. De Romeinen arriveren er in 216 voor Christus en noemen het schiereiland 'Hispania'. Wanneer het Romeinse rijk instort in de 5e eeuw, vallen de Germanen binnen die daarna in 711 weer worden verdreven door de Moren.

De christelijke koningshuizen uit het noorden van Portugal heroveren vanaf de 11e eeuw hun land terug.

Het eerste onafhankelijke koninkrijk wordt in de 11de eeuw uitgeroepen door koning Alfonso Hendriques. Zijn onafhankelijke 'Portucale' is een klein graafschap. Het nieuwe koninkrijk breidt zich uit naar het zuiden en ook de Afrikaanse kust wordt verkend.

Het tijdperk van de Portugese ontdekkingsreizen breekt aan. Het hoogtepunt van de Gouden Eeuw van Portugal wordt bereikt onder Manuel I wanneer Vasco da Gama naar India reist en ook Brazilië wordt ontdekt.

Door de handel met het Oosten kent Portugal een periode van grote rijkdom maar onder meer door de inval van Spanje in 1580 komt daar snel een einde aan. Portugal wordt rond 1640 weer onafhankelijk, ontdekt goud in Brazilië en kent tot halverwege de 18e eeuw een nieuwe periode van voorspoed.

Na de invasie van Napoleon en het verliezen van kolonie Brazilië, blijft Portugal arm en verdeeld achter. Er ontstaat een binnenlandse machtstrijd die het land nog verder verzwakt en in 1910 komt er een einde aan het koninkrijk Portugal.

De economie gaat bergafwaarts en een lange periode van dictatuur onder AntĂłnio Salazar volgt.

Met de Anjerrevolutie van 1974 komt er een einde aan de dictatuur en wordt de democratie hersteld.

Bij de voorbereiding op een vakantie wordt je ook meegenomen in de situatie van het verkeer. Zo zijn er de afgelopen periode diverse nieuwe e-tolwegen bijgekomen. Naast de “normale” tolwegen, waar je aan de kassa kan betalen, zijn er nu elektronische tolwegen. Met een ingebouwd kastje worden de €-tjes gemakkelijk van je bankrekening afgeschreven. Voorwaarde is wel dat je dan over zo’n kastje beschikt.

Een link naar de website van estradas is voor het gemak maar ingevoegd. Dan kan ik het zelf later ook nog eens terugvinden … Gloednieuw, beter om maar even te mijden misschien.

Wel iets om rekening mee te houden want ook de boetes zijn niet gering. Zo zie je maar hoe gemakkelijk het kan zijn om een tolheffing in te voeren [ook voor buitenlandse auto’s]. Mogelijk dat wij Nederlanders nog wat kunnen leren van die Portugezen.

Eerst alle plaatsnamen van de bezienswaardigheden eens op een rij en op de kaart gezet, een heel globale route gemaakt en …. heel snel … de vakantieperiode is toch wat aan de korte kant.

Volgende keer een nieuwe poging, maar misschien gaan we ook wel gelijk “live”.

We zullen zien wanneer er een vervolg komt in de blog. Voor nu was het een aardige manier even met iets anders bezig te zijn. Als er goede ideeën zijn, laat het me gerust weten.

Graag en weer bedankt voor het meelezen – J