Portuguesa.reismee.nl

Lisboa

Naar Lissabon.
Als we inpakken is het gelukkig droog geworden. Het waait nog wel stevig, maar dat hoort er bij. De camping waar we hebben overnacht is in handen van twee [ex]Nederlanders .Een leuke kleine camping voor relatief weinig geld. Alles er op en er aan, maar het zwembad werd alleen gebruikt door de huisschildpad.…
We hebben inmiddels ook kennis gemaakt met een aantal kleine locale restaurantjes, waar we heerlijk hebben gegeten. Dat is een leuke onderneming, als je weet dat er alleen Portugees werd gesproken en ik dat niet spreek en versta. Handen en voeten en veel lachen. We hebben heerlijk gegeten en gelijk kennis gemaakt met het gebruik, dat alles wat op tafel wordt gezet voor het voorgerecht, betaald gaat worden na gebruik. Dat vragen ze niet, ze zetten gewoon heerlijke dingen neer !!!. Maar het hoofdgerecht was ook echt heerlijk. Neem het er maar van, want voor de prijs behoef te het niet te laten.

We vervolgen de weg nar Lisboa. Vreemd eigenlijk dat je namen in een ander land gaat veranderen. Ik blijf in Portugal,Frankrijk of Duitsland toch ook gewoon Jan en geen Joan, Jean, of iets dergelijks.... … of zie ik dat verkeerd?

Een kilometer of 50 voor Lissabon wordt het drukker, het gaat meer westers worden, de huizen worden mooier, de wegen breder, er komen meer verkeerslichten, en er wordt ook meer getoeterd als het niet snel genoeg gaat. Toeteren kan ik ook, dat is dus geen probleem.

De camping in het centrum van de stad [10 km vanuit het stadscentrum!!] is gelegen in een groot groen gebied, midden tussen de vele snelwegen, het vliegveld en nog veel meer evenementen die herrie maken. We vinden een leuke plek in het bos, op een helling, dus zoeken naar iets wat ongeveer horizontaal is. Het is dan nog niet vlak, maar wat wil je eigenlijk.
Een stevige wind is opgestoken, vannacht gaan de oordopjes in … want het is echt aanzienlijk en dan nog te bedenken dat ik [soms] al aardig doof ben [zeggen ze ...].

In Lisboa.
Een stalend blauwe lucht nodigt uit om naar de stad te gaan. We nemen de bus [lijn 714] die gaat om de 20 minuten en stopt voor de camping en in het centrum. Een ritje door de stad voor 1.75 euro en vast bedrag. Gemakkelijk en je bent gelijk in het hart van de stad.
Deze Vrijdag de 22 juni bezoeken we als eerste het gebied rond het Castello de SĂŁo Jorge. Er druk met toeristen, maar het gebied is nog authentiek qua bouw en vorm van het staddeel.

Even terzijde. In 1755 is Lissabon getroffen door een forse aardbeving waardoor de stad voor een groot deel in puin lag. Deze beving is gevolgd door een vloedgolf [tegenwoordig hebben ze een mooiere naam], maar het effect was dat het grootste deel van de stad was verwoest. Ruim 100 jaar later was de stad weer geheel herbouwd. De wijk van het kasteel was niet verwoest, omdat dit hoger was gelegen. Reden dat zowel deze wijk als de wijk Alfama nog redelijk in originele staat zijn gebleven. Overigens oud, veel verwaarloost, klein, veel ook te koop, steile straatjes, maar oer gezellig. Hele kleine cafeetjes, winkeltjes en prijzen die de helft zijn van het overige deel van Lissabon.
Enfin deze twee wijken doorkruist, de schoenzolen bijna versleten en als laatste de wijk Baixa door gelopen [geklommen]. Het is stijl, veel trappen, maar allemaal wat strakker en meer geordend. Rond vijven worden de tafels gedekt op de weg gezet. Tijd om op dwingende manier de toeristen de koppelen aan één van de standaard menu’s. En dat allemaal nog steeds voor een redelijke prijs, maar die wel dubbel is tov van de prijs buiten Lissabon.
Dat laatste voor de statistieken en om het later nog eens te vergelijken.
We een kart gekocht voor bus, tram en metro, die 24 uur geldig is. Die gaan we Zaterdag gebruiken. Eens kijken hoe dat gaat werken, want die moet geactiveerd gaan worden in de bus, vanaf dat moment gaat de tijd tikken …

Voor nu weer genoeg. Tot een volgende keer. Groet vanuit Lisboa.

en nogmaals Lissabonn, wandelen, bussen en trams.
Vandaag maken we het ons nog iets gemakkelijker dan de afgelopen dagen. Toen hebben we erg veel gewandeld en gezien. Gisteren was de wijk Belem. aan de beurt. Weer een klooster, een kerk en musea voor verschillende onderwerpen. Die hebben we inmiddels welgezien. De ene nog mooier dan de andere. En echt waar het is de moeite waard om er een aantal te zien, maar soms wordt het teveel van het goede. De temperatuur gaat omhoog. Zo rond de 30 graden. De wind is er nog wel en daarom is het heerlijk toeven in de stad.
Het grote Mosterio, het eerder genoemde klosster is gebouwd als dank aan Vasco da Gama. De torre de Belem is gebouwd als eerste herkenning en verdedigingswerk als je naar Lissabon toen kwam via de zee De toren stond oorspronkelijk in het midden van de rivier. Dat is nu niet meer herkenbaar.

We hebben twee heel leuke restaurantjes gevonden,, één in Belem en één in Alfama die nog nauwelijks door toeristen worden bezocht. Heerlijk, een menu van de dag en je laten verrassen. Natuurlijk hebben we ons laten verrassen…

Het reizen met de bus gaat heel eenvoudig. Een vast bedrag per rit, waar je ook heen gaat. Omdat we een 24-uurs kaart hebben is dat erg eenvoudig, alleen maar inchecken en kaar is kees.
In Alfama staat de Santa Engrácia. Een van de mooiste monumenten van Lissabon. Hier is ook de graftombe te vinden van de fadiste Amalia Rodriques. Ze was ruim 50 jaar het symbool en vertolker van de fado muziek en maakte deze in de gehele wereld bekend.

De muziek is mooi, in het panteao hoorden we een aantal nummers. Het is soms droevig, dan weer gezellig, eenvoudig en ook kan het je weer in vervoering brengen. Verder kan is er niet zoveel van vertellen ha ha …

Vandaag zijn we door het parque Eduardo VII gelopen. Via de kilometers lange Avinada zijn we naar San Sebastião gelopen en daarna ook weer terug. Inmiddels is het zo’n 35 graden en het is mooi geweest in Lissabon. Een mooie stad, we hebben 5 wijken gezien, we denken de mooiste en ik heb een goede indruk van de stad gekregen. Gezellig, maar voorlopig genoeg. Het centrum is zeker niet extreem druk, wat vaak wordt gezegd, wel veel bussen, trams en taxi’s maar nauwelijks “gewoon” autoverkeer. Op de camping is er meer herrie van geluiden om ons heen.

Morgen is het plan om nog zo’n 200 kilometer naar het zuiden te rijden, dan nog een keer 60 km naar de zuid kust en dan moeten we a gaan denken hoe de terugreis moet gaan plaatsvinden, via oost Portugal of het westen van Spanje. Maar dan zijn we nog wel 5 - 7 dagen verder.

Een lieve groet aan de meelezers vanuit Lisboa. Até a vista!