Portuguesa.reismee.nl

De tijd vliegt

Plannen veranderen soms per minuut. Dat wordt wel eens als verwarrend ervaren, maar ja …. Na de eerste file van de vakantie, zover ik me herinneren kan, in Lissabon, zijn we afgezakt naar het zuiden. Via omvangrijke plantages van kurkeiken en sinaasappelbomen rijden we de Algarve binnen. Het landschap glijd aan ons voorbij, mooie heuvels, witte huisjes. Inmiddels zijn we de “geplande” camping gepasseerd. De temperatuur is gestegen naar de 42 graden en eigenlijk trok de zee op dat moment net iets meer. Dat wordt vast niet vreemd gevonden.
We rijden helemaal naar de zuidoostelijke hoek van Portugal op de grens met Spanje. We zijn in Vila Real de St Antonio.
Een eenvoudige gemeente camping direct aan zee gelegen, vijf minuutjes lopen. Heerlijke golven en een goede watertemperatuur om wat af te koelen.

De eerste weken had natuur en cultuur, steden, kloosters, kerken en historische plaatsen de overhand. Nu gaan we een paar dagen van het strand genieten.
Opnieuw dus de planning iets aangepast. We blijven hier tot [waarschijnlijk] vrijdag en rijden dan in één keer een heel stuk weer naar boven om het weekend in de berggebied van Portugal te blijven.
Voor iemand die de plats Vila Real zoekt op de kaart, daar zijn er misschien wel 20 van in Portugal die deze naam hebben. Dat is overigens wel lastig voor onze domdom, die wil weten welk gebied je bedoeld en dat weten wij dan weer niet.
Overigens hebben wij wel de laatste kaarten, maar niet de laatste informatie over tol wegen. Als je tolwegen kiest om te negeren, heb je vaak kans om daar toch weer op terecht te komen. Als de administraties zijn gekoppeld dan hebben we nog al wat brieven uit Portugal, thuis te verwachten vrees ik.
Verder hier geen echt nieuws te melden. Misschien nog dat ik vanmorgen onder de auto heb gelegen om toch te proberen het vreemde geluid te lokaliseren wat bij de achteras of het wiel vandaan komt. De auto leegruimen natuurlijk, want de krik ligt onderin …… [bedankt .. dat weet ik nu zelf ook].

Eerst de auto opgekrikt en die zakte de hele krik in de zandbodem weg, het lijkt wel een groot gat hier beneden. Natuurlijk alle voorzorgsmaatregelen genomen en de auto maar op het verharde pad gezet. De voorlopige conclusie is de remschijf loopt aan. Bij elke omwenteling is het geluid hoorbaar en voelbaar als je draait aan het wiel. Gelukkig wordt er niets warm. Blijft nog over het wiellager, maar daar klinkt het niet na en moet meer een continue ratelend geluid geven toch? Nog adviseurs?? De as lijkt verder in orde, we proberen er maar mee door te rijden en eea kritisch te volgen …

Verder gaan we gewoon lekker van het strand en lekker dingen genieten.
Groetjes Jan.