Portuguesa.reismee.nl

Campingperikelen

Die Portugezen zijn soms rare snuiters. Zet er eentje op een camping van 1000ha groot. Zodra de tweede komt gaat die er direct naast staan en het liefst in de tentopening. Terwijl je zelf een eigen plaats uit kan zoeken!! Bijzondere vertoningen. Wij staan helemaal alleen achteraan op de camping, op een heuveltje, eigenlijk een duin, lastig om in te rijden, want je staat in mulle zand, waar je niet op eigen kracht uitkomt. Dus om ons heen is het rustig. Waarschijnlijk rijden ze met een caravan ook maar één keer per jaar achteruit….

Maar er zijn veel meer mooie en leuke dingen waar te nemen. Zo rond de klok van 10.00 uur vertrekken de aanwezigen naar het strand om rond de klok van één uur weer terug te komen. Dan worden massaal de vuren opgestookt in een kurkdroog bos om er een lekker visje op te roosteren. Dat riekt heerlijk. Daarna moet er gerust worden, ook wel siësta genoemd en rond een uur of vier vertrekken de aanwezigen weer naar het warme zand. Overigens hebben we hier heerlijk hoge golven en een watertemperatuur van minstens 20 graden. Daarna worden de vuren weer opgestookt, eerst met droog sprokkelhout en dennenappels en daarna met een enkele brok houtskool. Bij het aansteken zijn er vlammen van wel een meter hoog. Zouden er daarom zoveel bosbranden ontstaan in Portugal? Wij vinden het maar een gevaarlijke situatie.

Er zijn ook veel mieren in verschillende grootte aanwezig op ons staanplaatsje. We hebben het geluk dat er een route van relatief kleine mieren door de tent loopt. Ze gaan alleen maar eten halen en komen bepakt en bezakt weer terug en kruipen tot op dit moment nergens in, behalve in de witte waterkoker, die zit steeds vol zit met deze diertjes. Het is één onafgebroken stroom van hardwerkende dieren..

Als er een Portugees een staanplaats heeft gevonden blijft hij hier vaak voor langere tijd. De plek wordt schoongeveegd met een veger en de randen, ophopingen van zand, worden afgeschermd met rijen dennenappels, keurig in het gelid. Zo ontstaan een mooi plaatsje, vrij van naalden uit de bomen en kan er rond de plaats goed gepoederd worden tegen de mieren. Alles staat gewoon buiten. Niets is er op ingericht dat het mogelijk ook eens zou kunnen regenen. Met de inrichting van je plekje ben je dan wel een dag bezig ….

Morgen breken wij hier weer op. Dan kan een ander weer zijn geluk gaan beproeven van ons ongerept stukje zandduin…. Tot de volgende keer!! Groet Jan.